Když se výrobce rozhodne s různými, byť nárazovými změnami cen pracovat, může se těšit, že jeho prodeje se mohou stát velkou jízdou na horské dráze. Po sešupu, kvůli kterému pravděpodobně dojde ke změně ceny, dojde k několika lepším chvílím, právě na základě akce, v momentě, kdy se pak dají ceny do normálu, objeví se zase propad. Potom zase mírné zvýšení. Tomuto se říká podle odborníků na promo akce SLEVOVÁ PAST.
Tyto informace vyplývají z informací, které byly zveřejněny v souvislosti s promoční strategií Kofoly. Jako jedna z mála veřejně Kofola vyložila karty ohledně situace a obchodníci potvrzují, že posledních dvacet let jsou promoční akce jedním z největších témat, které se řeší.
Pro nás jako pro klienty je to samozřejmě zajímavé, protože to může znamenat, že pokaždé, když jdeme na nákup, najdeme ve slevě nějaký produkt z řady nápojů, mléčných výrobků, ovoce, zeleniny, těstovin, piva či rumu. To však právě pro dané výrobce a obchody znamená velké ztráty na části zisku.
Podle dostupných zdrojů bylo ještě před deseti lety zboží se slevou prodáváno tak, že se na tržbách obchodů podílelo pouze ze 30 %. Nyní se toto zboží na tržbách podílí již 55 %.
Obecně lze říci, že akce způsobují výrobcům prudké zvyšování objemu a prodejů a t klidně až o 400 %. To vše samozřejmě záleží na tom, jak dobře jsou naplánované a načasované, zda je zboží dobře v obchodě umístěné a včas dodávané.
Na druhé straně však i podle Kofoly způsobují výrobcům problém s výrobou a zákazníky podněcuje k tomu, že nemají ke značce takovou důvěru.
Z celosvětových průzkumů vyplývá, že 72% akcí na zboží či služby se nevyplácí. Pokud se totiž načtou ztráty na marži, investice do tisku plakátů, letáků, logistiku, je většinou promo akce pouze způsob, jak zboží jakkoli prodat, nikoli na tom vydělat.
Mistři v akcích jsme my!
Obecně se dá říci, že zboží prodávané ve slevách v Evropě je žádané, ale Češi patří mezi opravdu mezi slevové mistry. I přes to, že situace kolem akcí se řeší již téměř dvacet let, i nadále stále rostou čísla, která ukazují podíl zboží prodávaný ve slevách a to i přes to, že česká ekonomika je na tom stále dobře a mzdy průměrně u nás stále rostou.
Které zboží nejvíce v akci kupují mistři?
Mezi potraviny, které se nejvíce prodávají v akci patří:
· mražené hranolky
· hotová chlazená jídla
· knedlíky v prášku
Odborníci na tuto problematiku varují, že vyřešit tuto nebezpečnou situaci se slevami, není. Podle antimonopolního pravidla se totiž výrobci nemohou domluvit na jednotném postupu, neboť by je postihl velký trest.