Proč se na některých silnicích tak často tvoří kolony


Asi všichni budeme souhlasit s tím, že jízda autem by měla být hladká a plynulá. K tomu koneckonců směřují i naše silniční zákony a pravidla provozu. Ovšem všichni víme, že situace není tak jednoduchá. Velmi často se setkáváme například s kolonami či dopravními zácpami, a to i mnoho kilometrů dlouhými. Jistě, v některých případech jsou neočekávané, a způsobeny například dopravní nehodou či spadlým stromem. Dá se pochopit, že něco takového nelze dost dobře předvídat a připravit se na to. Jediné, co lze v tomto případě udělat, je překážku co nejrychleji odstranit, aby byla plynulost provozu obnovena. Ovšem to rozhodně není vždy ten případ.

 

kopmlikovaná křižovatka

 

V některých místech se totiž kolony během dopravní špičky tvoří pravidelně. Řidiči s nimi počítají, a dokonce je tomu přizpůsoben i čas dojezdu v navigaci. Zdaleka nejhůře na tom provoz bývá v pondělí ráno či v pátek odpoledne, avšak s většími či menšími dopravními zácpami se můžeme setkat v podstatě denně, a ty mohou zdržet řidiče i o desítky minut. Mnozí pak kvůli nim přijdou pozdě do zaměstnání, nebo musí vyjíždět i o hodinu dřív, aby měli jistotu, že se do práce dostanou včas. Zde je pak na místě se ptát, proč se s těmito známými problémovými místy nic nedělá.

 

dopravní zácpa

 

Problém je, že není moc co dělat. Většinou jsou totiž uprostřed městské zástavby, a posunout domy, aby bylo možné silnici rozšířit, zkrátka nejde. Na nové pruhy již také není místo. Navíc je často nutné dát na křižovatku semafory, které dopravu leckdy také zpomalují. Na kruhový objezd totiž není dostatek místa, a na volné křižovatce by se auta z bočních ulic na hlavní zkrátka nedostala. Řešení zde samozřejmě jsou, avšak rozhodně ne jednoduchá. O některá z nich se pokouší například Praha, která komplikuje parkování lidem, kteří zde nemají trvalé bydliště, a tak se snaží omezit počet aut, který do města vjede. Zatím však tento přístup příliš nefunguje, a tak je možné, že budou zavedena ještě tvrdší opatření.